zaterdag 28 november 2015

Iets nieuws

Scalextric heeft iets nieuws:



Het Pro Chassis Ready chassis, of "underpan" zoals ze het zelf noemen.

Hiermee kan je een Scalextric auto geschikt maken om slot.it (of compatibele) spullen in te bouwen.

Dat moest ik proberen natuurlijk.


Het ombouwen gaat super gemakkelijk. Ik heb eerst een complete opbouw van het PCR chassis gemaakt. In dit geval met een in-line motormount.


Even het plaatje waarop het "knooppunt" van de bedrading (hoe moet ik dat anders noemen?) overzetten en dan de  bedrading los solderen van de motorn en de sleper*. Je pakt de heleboel, inclusief de verlichting zo uit het origineel. In het PCR chassis in namelijk ook rekening gehouden met die verlichting, want de steuntjes hiervoor zijn ook aangebracht.


Ik had de hele originele bedrading gebruikt, waarbij ik dan in het PCR chassis een slot.it CH-10 sleper heb gebruikt. De originele bedrading heeft aan het uiteinde nog een ontstoringscondensator met daarbij "harde" draden. Die geven niet voldoende mee. Daarom dit vervangen door stukjes slot.it siliconenkabel.


Resultaat: een auto die absoluut gelijkwaardig is aan de meeste slot.it auto's die ik bezit. De rondetijden komen op ongeveer hetzelfde uit.

Dat smaakt naar meer. Op dit moment alleen nog de BMW Z4 en de McLaren P1. Ik hoop dat dit een succes wordt en de keuze aan modellen geschikt voor dit PCR systeem flink wordt uitgebreid.


9 opmerkingen:

FRANK103 zei

Jammer genoeg is gelijkwaardig aan slot it niet genoeg, de auto moet gelijkwaardig zijn aan nsr. Gaat dat ook?

MarcStouten zei

NSR is de maatstaf!!!

HenkG zei

Dus we flikkeren gewoon alles wat niet op kan tegen een nsr in de pedaalemmer?

JeeWee zei

Ja.

JBGood zei

Ben het gelukkig niet met voorgaande sprekers eens.

joop zei

die henk,zo lekker genuanceerd, maar ik snap de reactie wel. m.i. is er geen maatstaaf. een uitdaging wel. heb er geen ervaring mee, maar ik neem direct aan, dat een nsr out of the box vele malen beter rijdt dan een scalextric. maar is het geen mooie uitdaging om een auto zelf beter te maken, door hem te tunen met andere onderdelen?

PorscheHarry zei

Maatstaf bepaalt de slotracer zelf. Een NSR is per definitie, spreek uit eigen ervaring, podium waardig. Een Scalextric op Slot It niveau te krijgen is al een kunst op zich. Toch zijn Slot It tuners als Sebas en Rob onverslaanbaar op slotrace evenementen, omdat de kwaliteit van Slot It op zeer hoog niveau ligt.

HenkG zei

Eindelijk weer eens wat traffic/discussie hier - met een flinke korrel zout te nemen als gebruikelijk - of om met Dhr 103 te spreken: hachelijk.

Het lijkt bijna West tegen de rest...

joop zei

't is zondag en niets te doen. maar ff googlen.'t schijnt dat scalextric meer van deze chassis gaat maken.'k heb hier nog een ex-porscheharry tengtools(C2268) gt3r liggen waarvan het chassis WEL in de prullebak geflikkerd kon worden................
afwachten maar.