zondag 28 juni 2015

Off-topic: maar wel technisch






Een pin-up op een slotrace blog?

Nee, zo maakten ze vroeger reclame ! Zouden we nu als "fout" betitelen.


En nee, dit heeft niet veel met slotracing te maken. Wel een van de redenen dat het slotracen op een laag pitje stond.

Een keertje wat anders en wat groters proberen. Al vaak zoiets gezien op historische festivals. Ik vond voor praktisch nop een motor en ik moest het gewoon een keertje proberen.




Dit is een Bernard Moteurs W110. (Bernard is nu onderdeel van Renault).
Het is niet helemaal te achterhalen, maar deze komt waarschijnlijk uit begin jaren '70 van de vorige eeuw. Dus toch al gauw 40 jaar of ouder.

Wat je op het filmpje ziet zijn de foto's die de verkoper op markplaats had gezet en daarna het resultaat van een hele zomer poetsen, boenen, sleutelen en schilderen.

De motor liep toen ik heb kocht, maar niet mooi strak. 

De kop van deze 4-takt kopklepper is er af geweest en het bleek dat de uitlaatklep verkoold was. Deze en de klepzitting zijn helemaal schoongemaakt. 

De koppakking, waarvoor je zomaar geen nieuwe kan vinden, is gerepareerd met vloeibare pakking. 
Na reiniging (vier weken, elke avond een paar uur en zaterdagen !!) bleek dat de tank lek was.
Het was het enige dat ik niet zelf kon repareren. Deze is echter voor een tientje gesoldeerd door een garagehouder in de buurt.

Het luchtfilter en de uitlaat komen van een eerder exemplaar dat ik geprobeerd heb te restaureren. 



Deze bleek echter een kapotte onsteekspoel te hebben en die zijn erg kostbaar als je ze al vindt). Zoveel mogelijk onderdelen hiervan zijn bewaard en konden dus al gedeeltelijk worden hergebruikt. De rest verantwoord afgevoerd (wat een gore olie .....) naar milieudienst en ''oudijzerboer''.

Eerder had ik al eens een Suffolk A98 - van een bekend merk grasmachine aangepakt. 
Hierna een Sachs Stamo 76 (2-takt). De foto's, zoals ze op marktplaats stonden.





Super vuil, helemaal onder het steengruis en het start mechaniek werkte zeer moeizaam. Ook deze helemaal schoongemaakt (van binnen en buiten) en opgeknapt. Nieuwe koppakking gemaakt en mechaniek gerepareerd. 
De uitlaat was lek en kon niet gelast worden. In Duitsland een praktisch nieuwe gevonden.
Alleen de tank moet nog worden uitgedeukt.

Een kleine Bernard W18 wacht nog op restauratie.

In dit filmpje zie je ze allemaal in actie. 




Nu maar eens weer naar het fijnere werk....



3 opmerkingen:

MarcStouten zei

kan die in de Opel van Porsche Harry?

FRANK103 zei

Leuk die motoren, als je hierna over gaat op stoommachines ga ik je heel subtiel en nauwelijks merkbaar wijzen op stoomlokomotieven. Die zijn ook erg boeiend!

MarcStouten zei

Absoluut Frank103