maandag 7 mei 2012

Verbetering kruising (vervolg)

Als beloofd, het vervolg: kopper tape leggen kruisingen elektrisch overbruggen - niet noodzakelijkwijs in deze volgorde.

Eerst even vertellen hoe ik de aansluitingen en overbruggingen maak:






















Er wordt een gaatje door het kopertape en de baan geboord. Hierdoor past een messing spijker, die aan het kopertape wordt gesoldeerd en onder de baan in de kroonsteentje wordt geschroefd. Draadje eraan, etc..

Ik sluit de "stroom" aan op de overbruggingen, zodat de bedrading er dan zo uitziet. De verstrengelde draden gaan naar de voeding (bij mij via de Stop en Go Box). De draad tussen de kroonsteentjes is dus de overbrugging.
















Duudeluk ! Niet? Kijk dan verder.

Na het drogen van de verf, nu de gaatjes boren en met de verzinkboor - dit ding dus -














een "kuiltje rondom het gat maken, zodat de kop van de spijker hierin past en dus niet boven het baanoppervlak uitsteekt. Zo:
















Dan de tape leggen, met het onvolprezen gereedschap van Luf Linkert (Old Slotracer).























Na aanbrengen, stevig aanrollen met de behangnaden rol, of iets dergelijks.














Dan de kopertape op de kruising van de slots verwijderen en zorgen er geen kortsluiting kan ontstaan. Gewoon wegsnijden:













Vervolgens de spijkers door de gaatjes - je zie de kuiltjes onder het kopertape.
















Dan solderen. Ik steek altijd eerst de spijker - kop afgevlakt en alvast vertind - een stuk in het gat, maar nog niet helemaal. Dan laat ik wat hete tin in het kuilte lopen:






















Snel soldeerbout weg en een snel een klap met een hamer:





















Nog even met de soldeerbout erbij en de boel is mooi glad - al ziet het er op deze close-up niet helemaal zo uit. De slepers van je slotcar merken hier niets van.



















Ook de overgangen van de nieuwe tape naar de bestaande tape moeten worden gesoldeerd:
















Let op! De tin eerst op de oude tape laten lopen. Als je op de nieuwe tape begint lijkt het oude niet te willen pakken (oxidatie?). Zodra de boel versmolten is, bout weg en klap met de hamer.
Niet te snel, want dan krijg je dit:





















En kan je tin spatten gaat zoeken...Het is wel bij te snijden en dan de bout er weer even op:
















Dan het aansluiten, onder de baan. Voordat je aan de spijkers gaat rommelen en het risico loopt deze naar boven te duwen, eerst wat gewicht erop..
















Dan het kroonsteentje (hier nog maar 1 schroefje aangedraaid) er overheenschuiven:




















Het resultaat na een kwartiertje op de knieen en een stijve nek...
















Kruising klaar:






















En we kunnen weer....
















En: geen vervelende tikjes meer!!

zondag 6 mei 2012

Verbetering kruising

Deze kruising zal TwentTrack volgers en berijders bekend voorkomen. Berijders weten ook dat sommige slotcars bij het passeren op baan 1 een tikje te horen is en botsen af en toe (gelukkig maar eens in de paar maanden) auto's op het puntstuk. Dit begon me een paar maand geleden steeds meer te irriteren en een oorzaak werd gezocht. Komt het doordat er en niet zo strakke overgang van de ene MDF plaat naar de andere dichtbij zit? Of door de soldeer "bultjes" bij de aansluitpunten?


Na een forse reparatie, waarbij de aansluitpunten werden verzonken en de naad tussen de MDF platen werd gevalkt bleek dit toch niet de oorzaak te zijn.

Na enige tijd kon ik niet anders dan de volgende conclusie trekken:

Bij de allereerste rit op het pas aangelegde Twenttrack, bleef het verwisselbare sleperschijfje van de Scalextric Ford GT haken op het puntstuk en de sleperschoentjes komen nu ieder keer tegen dat beschadigde puntstuk. 
Als een schoentje was los zit - zoals mogelijk is bij de CH10 van slot.it als het schroefje los zit, of bij de geveerde Ninco schoentjes - stoten die heel af en toe recht op het puntstuk. Ook is de hoek van de kruising nogal klein en is er dus geen druk op het schoentje (middelpuntvliedende kracht), waardoor het schoentje in het slot heen en weer beweegt en dat zal mede een reden zijn.
Ik snap nu ook waarom bij de diverse merken slotrace banen de kruisingen altijd in de bocht zitten.

Nadat deze week opnieuw een auto keihard op het puntstuk botste, besloot ik de kruising te gaan verleggen en opnieuw te frezen. Het scenario had ik al geruime tijd in mijn hoofd. Alleen een kwestie van doen.


Rigoreus aanpakken dan maar. 
Boarding verwijderen.
scenery verwijderen,
aansluitingen verwijderen, 
kopertape gedeeltelijk verwijderen, 
schuren het nieuwe tracĂ© bepalen en met behulp van Luf Linkert's (Old Slotracer) geleidestrip het freespad bepalen. 
Het aansluiten op de bestaande baan is niet moeilijk: frees in het slot en de geleidstrip tegen de vloerplaat van de freesmachine aanleggen. Twintig keer "droog oefenen" omdat ik de frees naar me toe tegen de geleidingstrip moet duwen. Benaderen van de andere kant is onmogelijk, vanwege de scenery.


Voordat ik echt ga frezen bedenk ik dat bij de aansluitpunten er slechts weinig materiaal (MDF) overblijft en dit waarschijnlijk zal afbreken.
Daarom: eerst opvullen. Roerhoutjes, zoals je die bij een pot verf krijgt, blijken praktisch even breed als het slot. Ietsje afschuren/schaven. Dan in het slot lijmen en afschaven.







Gelijk ook maar de oude kruising opvullen en frezen die hap.

Aansluiting mooi gelukt:



Onder toezicht van een toevallige passant...



... wordt er geplamuurd..

... en geschilderd. Zo ziet het er uit na de eerste laag (nog nat).

De nieuwe kruising zie er al heel wat beter uit (verf nog nat):

(Het verschil in breedte van de twee slots is gezichtsbedrog).

Wordt vervolgd.