zondag 31 oktober 2010

Ghostrider

Met de slot.it SCP-1 regelaar kan je dmv van een "toetscombinatie" in de stand "LIN" een slot-car - op constante snelheid - laten rijden zonder verder de regelaar te bedienen. Een "ghostcar" wordt zoiets genoemd.
Heel mooi om mee te oefenen als thuisrijder, want je rijdt toch vaak in je eentje. Als er dan in de niet door jou bereden baan toch een auto meerijdt, kan je prima inhaalmanouvres oefenen en je blijft een beetje gewend aan de "onrust" van meerdere rijders.
Als je echter synchroon wilt starten - zoals met een stop&go box of vergelijkbare regeling, dan heb  je het probleem je de SCP-1 iedere keer opnieuw moet opstarten en dus is het starten hiermee niet te oefenen.

Daarom heb ik het volgende trucje bedacht. Ik ga er hierbij van uit dat veel thuis-slotracers, net als op TwentTrack een aansluiting voor de regelaars met XLR pluggen hebben. Ik denk dan met andere aansluiting ook wel zoiets mogelijk is.

Met neme een potmeter AB 50 R.





















Zoals te zien is deze van drie aansluitpunten voorzien. Deze potmeter als in onderstaand schema aansluiten op een XLR plug:




















Bij mijn versie - bij gebrek aan beter materiaal op deze zondagochtend - heb ik de potmeter in een MBslot  busje gepropt en dat ziet er zo uit:






































Het mag duidelijk zijn dat de potmeter is om de snelheid van de ghostcar te reduceren, cq te regelen en dat dit aangesloten moet worden op een van de XLR bussen op je baan.

Diverse ritten geprobeerd, met allerlei motoren (NC-5, slot.it oranje endbell en boxer, Fly) en geen problemen. De potmeter wordt wel ietsje, warm, echter (nog) niet zo heet dat het MBslot busje is gesmolten.

Misschien kunnen degenen die meer verstand hebben van electronica dan ik hier nog iets aan toevoegen.(RaceJan??)

zaterdag 30 oktober 2010

Beter licht

Zoals jullie ongetwijfeld wel eens is opgevallen, waren er altijd wat problemen met PorscheHarry... zijn lengte althans.
Deze graaggeziene gast op TwentTrack stootte zijn hoofd regelmatig aan een oude lichtbak boven het "servicestation" (de vervanging daarvan is oud nieuws), maar vooral ook de grote TL balk. Het maken van goede foto's is ook niet mogelijk doordat PorscheHarry's hoofd zwaar overstraald werd, Ook het geval bij een kleinere TL buis (achter Arnaud - ook al niet de kleinste). De situatie is aangegeven op bijgaande foto:















Het werd tijd dat hier iets aan gedaan werd. Deze week kwam het er eindelijk van.

De dubbele bak, die er overigens toch al ongelukkig hing (nog maar 29 jaar hoor), werd vervangen door een enkele, die achter de dwarsbalk van het spant kon worden weggemoffeld. Zo hou ik wel mooi licht op de kast:
















Geen "heethoofdige" PorscheHarry meer. Dit moet de tijden toch ook ten goede komen, want hij kan nu het hoofd koel houden.

Voor de totaal verlichting hangt nu, bijna in de nok, een 120 cm TL balk. Spatwaterdicht. Voor het geval er gasten al te hard kwijlen bij het bewonderen van TwentTrack ;)
Hier meegefotografeerd, maar het is natuurlijk de bedoeling dat deze uit beeld blijft, ook bij lange slotracegasten.






















Ook de overstraling van het probleem links op de eerste foto moet nu geschiedenis zijn. Gelijk daarmee nog een veilig plekje voor een reserve TL buis (midden bovenaan de foto).

maandag 25 oktober 2010

Baanrecord onaangetast

Al geruime tijd werd er door deze twee bezoekers gewerkt aan "TwentTrack killers". Het mocht alleen niet baten.













PorscheHarry en Arnaud Obergonring schreven hierover op hun blogs in deze  deze en deze en deze artikelen.

Mooie auto's, maar helaas nog niet optimaal getuned voor het, volgens insiders, "technische" TwentTrack.

Maar, eerst naar het begin. Altijd benieuwd naar wat gasten meenemen. Deze, zeker niet standaard, kist bakent het territorium gelijk af.















En deze toont wat Porsche materiaal. Klaar voor de strijd. Hoewel - ik heb die witte niet zien rijden.















Nee, meer laat ik niet zien, want dat zal ongetwijfeld op de blogs van de heren worden getoond. Ik wil geen gras (ook geen nepgras) voor hun voeten wegmaaien. Ze hebben in ieder geval voldoende foto's gemaakt. Arnaud kon zelfs niet wachten, want na een lange reis van Twente naar Groningen werd zijn post al gedaan om half elf. Kiek maar.















Het verslag van PorscheHarry zal vermoedelijk niet lang op zich laten wachten.

Ik laat het maar bij een mooi doorkijkje:




zaterdag 23 oktober 2010

Verder met de scenery

Zo zag het er op TwentTrack een paar weken geleden nog uit:















Een beetje grijs, een grote "betonvlakte".
In mijn vorige post deed ik verslag van het maken van een deel van de scenery. Sindsdien heb ik wat afgestrooid.















Vandaag kon ik het afronden.  Eerst houtlijm aanbrengen:















Dan b.v.een "bosje" van gekleurd ijslands mos.















Of bijvoorbeeld deze "special'' instrooien met daarvoor bestemd materiaal, te koop in de modeltreinen handel.















Eh, gras is groen Henk...

Ja, dat weet ik maar ik zei al dat dit een "special" was. Verdelen en aanstampen met een kwastje (iets te hard gestampt, zodat helaas de camera meebewoog....)















... even geduld en dan met de stofzuiger het overschot weghalen.















En dan nog wat groen eromheen.















Steeds een stukje, anders is de lijm te droog voor een goede hechting en blijft het strooimateriaal los liggen.
Nog maar eens wat struweel en wat gras erbij...















Zou ik het redden of moet ik toch nog een zakje bij gaan halen?















Yessss, maar dan ook maar net!















Dit beetje bleek ik later nog nodig te hebben omdat ik ergens een plekje had overgeslagen.





















Het ruwe werk zit er op. De echte detaillering, zoals b.v. het maken van hekjes langs het pad naar de tribune en het weatheren zal de komende tijd nog vele uren gaan vergen.

Nog maar wat plaatjes:

Het middenterrein:















Met een paar ouderwets degelijke fotografen, die het nog doen met een twee-ogige spiegelreflex. Ja, ja. Oude bokken lusten ook nog wel een groen blaadje!
































De standaardjes onder de poppetjes verwijderen moet nog, maar dat doe pas als ik echt klaar ben en zeker weet dat ze niet meer van de plek hoeven.

zondag 17 oktober 2010

Scenery met een "geheim"

Een nieuw aanzicht van TwentTrack - eindelijk eens verder met de scenery.



Waarom nu pas?
De zomer was te warm om lang op zolder te zijn en er is een probeem:  hoe moet ik nu, als de noodzaak ontstaat op de baan te klimmen, dat doen zonder de scenery te beschadigen? Dat kostte nogal wat gepieker. Het resultaat?















Maak het "verwijderbaar". Een losse plaat aanbrengen op de ondergrond.
















En het handvat moet natuurlijk worden gecamoufleerd:
















Zo ziet het er uit zonder de scenery. Ruimte genoeg voor Henkie...













Ondertussen ook nog maar even een "marshallhut" gemaakt. Het idee is "geleend" van deze firma.

Kiek maar:
















vrijdag 1 oktober 2010

Scorebord

Na drie crashes van Blogger tijdens het uploaden van de foto (sorry - even de frustraties ventileren) dan nu eindelijk de maandelijkse lijst met "records".



De NSR Ford P68 - zoals als eerder gepost - nog een beetje (0.012 sec) sneller. Het is echt om over naar huis te schrijven....
De Dallara blijft op twee, maar de 3e plaats is nu in handen van de Audi R8.
De Toyota GT one die het de vorige maand ineens zo goed deed, staat weer op 4. Bij een poging eergisteren om de tijd te verbeteren blijkt dat de auto niet meer vooruit te branden is. Mooi weer wat uit te zoeken dus.
Op vijf nu de Porsche 956 "Warsteiner" met 5.259.
Verder niets dramatisch te melden... of toch?

Na het bezoek van de heren Stef'R en Frank103, die het presteerden het TwentTrack beton in een middag drie tinten donkerder te krijgen (Ninco banden steeds schoongemaakt met wasbenzine), lijkt het of de tijden die er voorheen te rijden waren niet meer te halen zijn.

Niet dat ik iets wil insinueren hoor....